Olle Reichenbergs fredagsbrev 18 maj

Besök på Danderydsgeriatriken

Denna veckas Fredagsbrev skriver jag först vid 18-tiden, vilket är ovanligt sent. En av anledningarna är att jag under eftermiddagen har varit på besök på Danderydsgeriatriken, och jag vill gärna skriva om det besöket i mitt brev. Jag var där tillsammans med det moderata finanslandstingsrådet Irene Svenonius och hennes pressekreterare Caroline Opsahl. Anledningen till vårt besök är att Alliansen i Landstinget beslutat att den geriatriska vården ska finnas kvar vid Danderyds sjukhus, vilket jag berättat om i tidigare Fredagsbrev. Tidigare var tanken att all geriatrisk vård skulle flytta till Sollentuna sjukhus. Så blir det alltså inte, och den 19 juni väntas hälso- och sjukvårdsnämnden fatta beslut om att förlänga avtalet med Danderydsgeriatriken till år 2022. Därefter räknar vi med att vården ska kunna bedrivas inom ramen för vårdval, vilket gör att Danderydsgeriatriken kan verka även efter 2022.

Besöket var mycket trevligt och verkade uppskattat. Vi satt först och talade med ledning och personal vid Danderydsgeriatriken, och fick information om hur de arbetar och om hur samverkan med kommunerna fungerar. Därefter gick vi runt och tittade på lokalerna och pratade med ytterligare personal.

Som kommunstyrelsens ordförande i Danderyd är jag naturligtvis väldigt glad över att Danderydsgeriatriken blir kvar. Det innebär en trygghet för äldre i Danderyd och deras anhöriga, men också för invånarna i angränsande nordostkommuner som också de hade fått längre resväg om all geriatrisk vård hade flyttats till Sollentuna.

Läs mer i Danderyds Nyheter: https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/klubbat-aldrevarden-pa-danderyd-sjukhus-blir-kvar/reprer!9wuNsQEtboT4FsVusqZhmQ/

God stämning på Moderaternas Sverigemöte

Förra veckans Fredagsbrev skrevs från Svenska Mässan i Göteborg, där Moderaternas årliga kommunala rikskonferens Sverigemötet ägde rum. Konferensen var mycket lyckad! Vi som var där deltog i intressanta seminarier och lyssnade på talare på den enorma scenen, och så hade vi förstås en trevlig fest på kvällen. Själv fick jag förmånen att delta på ett internt seminarium med alla moderata kommunstyrelseordförande i landet, där partiordförande Ulf Kristersson medverkade. Det är förstås mycket intressant att ägna en dryg timme åt kommunernas problem och utmaningar, och få resonera om möjliga lösningar tillsammans med Ulf. Ulf har ju varit kommunpolitiker i ledande ställning i både Strängnäs och Stockholms stad, vilket utifrån mitt perspektiv är en stor fördel. Han förstår vår verklighet.

På lördagen avslutades konferensen med ett mycket bra tal av Ulf. Han talade utifrån tydliga ideologiska utgångspunkter och med tydlighet i värderingarna. Ett tecken på att talet var uppskattat var de många applåderna han fick. Ulfs tal på Sverigemötet finns att se här: https://moderaterna.se/rattigheter-skyldigheter-och-mojligheter-lika-alla

Företagarlunch med temat arbete för nyanlända

I onsdags arrangerades en företagarlunch på Djursholms slott. Syftet var att få företag att lära sig mer om hur det fungerar att anställa nyanlända eller andra personer som befinner sig långt ifrån arbetsmarknaden. Vid mötet medverkade representanter för socialkontoret och arbetsförmedlingen, och vår näringslivsstrateg Marcus Nybom höll i mötet. Jag var också på plats och hälsade välkommen, och även socialnämndens ordförande Carina Erlandsson var med. Carina har i hög grad varit drivande för att denna typ av möten ska genomföras. Mötet blev lyckat och vi har redan talat om att genomföra ytterligare ett möte, men då ska vi nog testa att istället ha ett frukostmöte i Mörby centrum. Det är verkligen roligt att vi nu arbetar aktivt med att erbjuda det lokala näringslivet nya mötesplatser och kontaktytor.

Ingen lördagskampanj imorgon

I morgon blir det ingen lördagskampanj eftersom det är pingsthelg, med däremot ägnas hela söndag eftermiddag åt dörrknackning!

Trevlig helg!