Johanna Hornberger–nominerad, plats 12

Jag söker ditt förtroende för ordning och reda i ekonomin, ökad trygghet och för en skarpare och tydligare grön höger – en grön röst i vårt blåa parti.

Ekonomin som bas

Arbete ska alltid löna sig, i alla lägen. För att kunna prioritera resurser till exempelvis polisen behöver vi minska onödiga offentliga utgifter. Staten är för stor och myndigheterna för många. Lösningen på många samhällsutmaningar och en bättre framtid börjar med ordning och reda i ekonomin.

Trygghet avgörande

Vår individuella frihet och möjlighet att välja själva i ännu större utsträckning driver mig. Den känsla av otrygghet som sprider sig i samhället är skadlig och minskar vår individuella frihet. Vi som föräldrar oroar oss alltmer för vad som kan drabba våra barn och ungdomar, och många upplever att polis och rättsväsende inte räcker till. Straffen behöver höjas generellt och straffrabatterna ses över i grunden. Vi behöver prioritera polis och rättsväsende ännu mer och ändra rättssystemet så att våra barn kan växa upp i ett tryggare Sverige.

Klimatet i mitt hjärta

Dagen har passerat då vi använt upp årets resurser som jorden erbjuder. Jag vill se mer av åtgärder som verkligen gör skillnad och mindre av regeringens symbolpolitik. Det är inte försent och vi kan fortfarande vända utvecklingen. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Jag vill i min riksdagskandidatur vara en del av att göra den moderata miljö- och klimatpolitiken än tydligare och skarpare. Vi behöver företagens innovation för att vända utvecklingen – och kärnkraften för tillräckligt med energi att snabbt ställa om och minska koldioxidutsläppen.

Ålder: 47 år.

Uppdrag idag: Gruppledare för kommunfullmäktige i Danderyd. Ledamot kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, kommunstyrelsens arbetsutskott i Danderyd. Ledamot Moderatkvinnornas riksstyrelse.

Tidigare arbetslivserfarenhet: Politiskt sakkunnig på Moderaternas riksdagskansli för bland annat finansutskottet och skatteutskottet där jag arbetat främst med Elisabeth Svantesson och Niklas Wykman. Skattejurist på Deloitte och verksjurist på Statens Institutionsstyrelse.

Utbildning: Jur kand, samt enskilda kurser i ekonomi och organisationsteori. Ett års masterskurser på Socialhögskolan.

På fritiden: Gift. Tre barn. Älskar golf, vandra och att vara i naturen, är Danderydsbo.

Följ Johanna på Sociala Medier

Facebook, offentlig: Klicka här