Danderyd utökar bevakningen med väktare

Danderyds kommun kommer att utöka bevakningen med väktare. Åtgärden kommer efter flera otäcka rån den senaste tiden, som skett i privatpersoners hem då de boende varit hemma. Vapen har förekommit och några av de drabbade har misshandlats.

– Det är helt oacceptabelt att den organiserade brottsligheten ska tillåtas breda ut sig på det sätt som nu sker i Danderyd. En grundläggande uppgift för det demokratiska samhället är att alla ska kunna känna sig trygga i det egna hemmet. Det blir nu alltmer tydligt att regeringen inte förmår att klara den uppgiften, kommenterar kommunstyrelsens ordförande Olle Reichenberg (M).

– Det blir alltmer uppenbart att staten inte klarar av att upprätthålla lag och ordning. Då måste vi i Danderyds kommun ta ett eget initiativ. Därför utökar vi nu tills vidare kommunens bevakning med väktare, säger Hanna Bocander (M), ordförande i Danderyds kommuns brottsförebyggande råd Trygg i Danderyd.

– Vidare kommer jag att begära ett möte med chefen för polisregion Stockholm, för att diskutera vad som kan göras ytterligare för att upprätthålla trygghet och säkerhet i Danderyd. Kameraövervakning är en av de frågor jag vill diskutera, avslutar Olle Reichenberg.