Sommarhälsning från Moderaterna i Danderyd

Johanna Hornberger, Hanna Bocander och Christian Hoas

Bästa medlemmar,

Sommaren har tagit vid efter en vårsäsong lik ingen annan. Våra tankar är hos de som på olika sätt drabbats av pandemin och vi riktar vår tacksamhet till alla som arbetar hårt för att ge vård och hjälp. Danderyd var tidigt ute med att aktivera Krisledningsnämnden för att samordna kommunens hantering med t.ex. tidiga beslut att köpa in skyddsutrustning till personal inom vård och omsorg. Danderyds hantering har uppmärksammats i Läkartidningen: “Exempelvis har flera av kommunens boenden i Danderyd inte haft någon smitta hittills, medan andra har haft en låg smittspridning och de har varit stenhårda med att använda munskydd och visir från början.

Danderyds ekonomi står idag bättre rustad än den gjort tidigare. För första gången sedan 2013 kommer kommunen att redovisa ett positivt resultat utan exploateringsintäkter. Vårt arbete med att optimera kommunens verksamheter har bidragit till att göra detta möjligt. Trots att pandemin orsakar en tung ekonomisk börda, har vi stärkt Danderyds ekonomi och beredskap att hantera nya kriser. Vi fortsätter att fatta nödvändiga beslut för att kunna upprätthålla en hög kvalitet i kommunens verksamheter.

Moderaterna har även tagit ställning för att definitivt försöka förändra utjämningsskatten så att mer pengar stannar i Stockholmsregionen för att kunna finansiera kostnader som uppstått på grund av pandemin.

Nyligen gick startskottet för vår moderata politikutveckling inför nästa mandatperiod – vi hoppas att ni anmäler er till danderyd@moderaterna.se och vill delta. Det kommer krävas ett stort arbete och ert engagemang är nödvändigt för att nå målet och vinna tillbaka våra väljare. Det är ett lagarbete vi måste göra tillsammans och vi skickar med en fundering under sommarledigheten: Vilken politik vill du att Moderaterna i Danderyd ska gå till val på 2022?

På grund av Corona avstår vi från att anordna fysiska träffar utan lägger extra kraft på att nå ut till våra medlemmar och väljare via digitala kanaler. Bland annat skickar vi kontinuerligt ut nyhetsbrev med aktuell information om vår verksamhet, beslut, föreläsningar och mycket mer. Vi försöker även hålla hemsida och Facebook à jour så gott vi hinner med.

Vill du få våra veckobrev – anmäl din mailadress till danderyd@moderaterna.se

Gå gärna in och gilla vår Facebook sida också. Klicka här.

Kom även ihåg att titta på Hanna Bocanders YouTube livesändningar i slutet av varje månad. Tidigare och aktuella sändningar ser ni genom att klicka här.

Nästa sändning blir efter sommaren, den 30 september 2020, kl 18:30.

Men här och nu önskar vi er en riktigt härlig sommar med sol, vind och vatten. Håll i, håll ut och håll hjärtligt avstånd.

Varma sommarhälsningar,

Johanna Hornberger, Hanna Bocander och Christian Hoas
Gruppledare Kommunfullmäktige, Kommunstyrelsens ordförande respektive Ordförande Föreningsstyrelsen