Nomineringsstämman för valet 2022 är avslutad – Danderyds Johanna Hornberger på valbar plats för riksdagen 2022

Nomineringsstämman för Stockholms Län genomfördes kvällen den 8 december 2021.

Johanna Hornberger valdes till plats nummer 12 på riksdagslistan. Detta är en placering på en så kallad valbar plats. Stort grattis till Johanna! Samtliga kandidater som placerades framför Johanna sitter redan i riksdagen, inklusive vår partiledare Ulf Kristersson. Vi är särskilt stolta att Johanna blev den första kandidaten på valbar plats som inte redan sitter i riksdagen. Johannas höga placering innebär också att Danderyd återigen verkar få representation i Sveriges Riksdag. Carl Gustav Pfeiffer och Leo Smidhammar blev även valda till hedervärda platser 26 respektive 27.

Listan för Stockholms Region fastställdes även denna kväll. Vårt toppnamn Boris von Uexküll valdes till den valbara platsen 4 på regionlistan Nordost. Carl Gustav Pfeiffer valdes till plats 9, en mycket god placering.

Totalt har 9 kandidater från Danderyd valts in på regionlistan. Utöver Boris och Carl Gustav återfinns Olle Reichenberg, Leo Smidhammar, Ludvig Waldenström, Magnus Boman, Elisabeth Kotsinas, Robert Nibelius samt Wenche Wistrand.

Vi önskar samtliga valda kandidater stort lycka till.