Presentation av Bigitta Sundman, ny vice ordförande

Grattis till utnämningen! Vilka egenskaper bör man ha för att kunna axla rollen som ordförande eller vice ordförande i din nämnd?

Erfarenhet och brinnande intresse för socialnämndens frågor kommer först. Jag tror att det är viktigt att känna till den omfattande lagreglering som ligger till grund för socialnämndens verksamhet.

Vad står överst på din göra-lista?

Just nu är den mest brinnande frågan en motion om tillagningskök på alla äldreboenden. Det råder förvirring kring vad ett tillagningskök är. Oppositionen målar upp en dröm om att de boende skulle kunna vara med vid tillagning av maten. Restriktioner och hygienkrav för tillagningskök måste följas och hindrar de boende från att vara i ett sådant kök. Möjligheten för de boende att vara mer delaktiga finns om vi i stället skapar ett tillredningskök där man kan koka potatis, ris osv. och baka en sockerkaka till eftermiddagsfikat.

Allra viktigast är att maten är god och att matstunden blir en fin upplevelse. Självklart ska man ha möjlighet att välja vilken mat man önskar. Vi ska inte tumma på kvalité och valfrihet – var maten lagas är inte lika viktigt. Vi fortsätter vårt arbete med att erbjuda den bästa omsorgen och den omsorg som efterfrågas.

Hur vill du driva arbetet inom din M-grupp och inom majoriteten?

Vi har redan påbörjat att skapa gemensamma mål för vilka frågor vi ska driva under mandat perioden. Valplattformen är utgångspunkten som vi kompletterar med våra olika erfarenheter och tillsammans hittar möjligheter för att skapa en ännu bättre omsorg. Jag ser M gruppen som ett lag där jag som lagledare ska se till att alla känner sig delaktiga och att vi jobbar mot samma mål. Inom majoriteten ska vi se till att vi driver bra moderat politik.