En hälsning från vår KSO Hanna Bocander

Hej,

Sommarlovet är slut och hösten är här, eller kanske ändå inte. Idag skiner solen från en klarblå himmel och Sverige visar verkligen upp sin bästa sida. Tack får man väl säga, då jag var ledig i regnmånaden juli. Trots allt är sommaren skön och att få tid att umgås med familj och vänner ger energi som räcker länge.

Sommaren har annars varit lugn i Danderyd, en och annan incident men inget som haft någon större påverkan på kommunen och organisationen som helhet. I augusti höjde SÄPO Sveriges terrorhotnivå vilket för vår del innebär att kommunen följer utvecklingen genom samverkan med berörda myndigheter och en uppmaning till danderydsborna att följa ansvariga myndigheters råd.

Hösten innebär för egen del och för politiken att arbetet med budget för 2024 drar igång. Det är en process som tar flera steg innan kommunfullmäktige i november fattar beslut om hur skattepengarna ska fördelas och vilken skattesats vi ska betala.

Det ekonomiska läget globalt och nationellt är fortsatt skakigt med hög inflation och höga räntor. Kärnverksamheten är som alltid den som prioriteras högst, den kostar pengar och måste också få kosta. Det betyder att vi måste hålla hårt i plånboken och vara mer än försiktiga med nya satsningar.

Skolan är för oss Moderater självklart en viktig och riktig prioritering. Dock har under flera år den kommunala skolverksamheten brottats med ekonomiska bekymmer på grund av att skolplatserna är betydligt fler än eleverna. Att inte ha fyllda klassrum och skolor innebär att ekonomin urholkas. För att få bukt med obalansen gav kommunstyrelsen i februari uppdrag att ta fram en ”skolutredning”. Denna skulle ta fram förslag på lösningar som hanterar överkapaciteten med olika alternativ att ta ställning till.

Skolutredningen redovisades för kommunstyrelsen i juni och följdes häromdagen upp med en spännande och givande workshop. Förhoppningsvis kommer vårt förslag till lösning presenteras före fullmäktiges budgetbeslut, annars kommer även 2024 läggas till åren då skollokaler tar en för stor del av kommunens samlade resurser.

Att vara kommunstyrelsens ordförande och att få leda en kommun och en politisk organisation är så intressant och spännande. Jag tror det är dynamiken som ger mig energi, för hur mycket man än jobbar så finns det alltid nya frågor som behöver svar. Nya förbättringar och nya lösningar på gamla problem. Mina dagar fylls snabbt och ni ska veta att jag är tacksam för varje dag.

Vänliga hälsningar

Hanna Bocander, Kommunstyrelsens ordförande