En hälsning från Hanna Bocander

Hanna bästa företagskommun

Sedan vi hördes av senast har terminen kommit igång på allvar och kalendern fylls på med spännande möten. Men det är bara roligt, det är ju så inspirerande och omväxlande med politik!

Danderyd har bäst företagsklimat i länet

”Jag är stolt över att i dag kunna säga att Danderyd har bäst företagsklimat i Stockholms län, och nästbäst i hela Sverige.

Det är ett resultat av politiska prioriteringar och ett målmedvetet arbete från hela organisationen.

Vi vet att ett starkt näringsliv och ett gott företagsklimat är en förutsättning för att finansiera välfärden. Ett gott näringslivsklimat ger ökade skatteintäkter och fler arbetstillfällen och bidrar till Danderyds attraktivitet”,

säger Hanna Bocander(M), kommunstyrelsens ordförande i Danderyd.

Det går inte att slå sig till ro med den ärofyllda förstaplatsen, det gäller att hålla ångan uppe för att behålla den. Något jag vill få på plats är att en konsekvensbedömning för näringslivet görs i varje politiskt beslut. Idag är både den ekonomiska konsekvensen liksom en barnkonsekvensanalys självklar i besluten, jag vill se motsvarande för näringslivet.

Vi har höga ambitioner och jobbar målmedvetet. Så här står att läsa i majoritetens politiska plattform för 2022-2026:

”Danderyd ska erbjuda hög service till företag och företagare verksamma i Danderyd. Företagsklimatet ska vara gott.

År 2020 fick kommunen en historisk andra plats som företagsvänlig kommun, i konkurrens med landets 290 kommuner.

Vårt fokus på näringslivet gör Danderyd till en attraktiv kommun för Start-Ups, mindre företag och företagare. Utan företagare – ingen välfärd.

Vi vill att åtgärder för att minska brottsligheten och höja säkerheten för företagare sker i dialog med näringslivet.

Företagsperspektiv ska beaktas i alla politiska beslut. Vi vill medverka till att förenkla vardagen för våra lokala företagare. Regelförbättringar och korta handläggningstider är en prioritet.

Med årets förstaplats vet vi att det går, nu kavlar vi upp ärmarna ett varv till för att hålla i den!

Moderatkvinnor

I lördags hade jag förmånen att, tillsammans med Sundbybergs oppositionsråd Axel Conradi, få leda utbildningspasset ”Att leda i majoritet respektive opposition”, för Moderatkvinnor i deras topputbildning.

Söndagen tillbringades i stallet

Djursholms Ridklubb har en fantastisk verksamhet där utbildning i samspelet mellan ryttare och häst utvecklas i både ridskola och på tävling. I helgen gick Lövsta Future Challenge Dressage av stapeln, en av Sveriges bästa dressyrtävlingar, och jag fick agera prisutdelare, extra roligt med tanke på mitt eget stora hästintresse.

Vänliga hälsningar

Hanna